Atrakcje turystyczne | Parowozownia

Wszystkie drogi prowadzą do.... Powozowni.

Drukuj

Największą atrakcja w mieście jest zdecydowanie jedyna w Europie czynna parowozownia. Miejsce – jak mówią turyści z całego świata – niepowtarzalne. Jego niezwykłość polega na tym, że można tu codziennie zobaczyć parowóz planowy pociąg osobowy do Poznania i Leszna. To tutaj, w parowozowni, zwracają się często producenci filmowi, by nakręcić swój nowy program lub zaangażować parowóz do filmu. Wszyscy pamiętamy słynnego oscarowego 'Pianistę' – jedna z ról w dziele Romana Polańskiego przypadła właśnie wolsztyńskiemu Ok1 – 359, który wcześniej uczestniczył w produkcji serialu ' Pogranicze w ogniu' z udziałem Cezarego Pazury. Z kolei dwa inne  brały udział w programie TVN ' Dla ciebie wszystko'. Bogusław Wołoszański natomiast wykorzystał  przy realizacji programu 'Sensacje XX wieku', nagrywanego w 2000 roku w okolicach Wolsztyna, parowóz towarowy Ty42-148. Japońska Telewizja Publiczna nagrywała tu program o wolsztyńskich parowozach. Został on wyemitowany w dwóch półgodzinnych częściach dokumentalnego cyklu poświęconego najciekawszym miejscom na świecie.


W Wolsztynie można spotkać miłośników starych parowozów praktycznie ze wszystkich kontynentów. Europę najliczniej prezentuję Niemcy i Brytyjczycy, ale nie brakuje też Szwajcarów, Holendrów czy Skandynawów. Na organizowaną co roku pod koniec kwietnia 'Paradę Parowozów'  czy odbywające się od kilku lat w okresie letnim ' Miss Świata Parowozów' podczas których jest wybierana jest najpiękniejsza dziewczyna na tle tych dostojnych maszyn, przybywają przedstawiciele USA, Australii, Nowej Zelandii czy dalekiej Japonii.


Z Wolsztyna wychodzi kilka linii kolejowych w 5 różnych kierunkach: Zbąszynka, Leszna,  i Poznania oraz linie „ z zawieszonymi przewozami” do Konotopu (Nowej Soli) i Kargowej (Sulechowa). Pierwszą linią kolejową łączącą  Wolsztyn ze Zbąszynkiem wybudowano w roku 1886. 10 lat później przedłużono ją do Leszna, w roku 1898 połączono Wolsztyn z Grodziskiem Wielkopolskim, a następnie poprzez Opalenicę z Poznaniem. Budowę linii łączącej Wolsztyn z Nową Solą i dalej z Zaganiem zakończono w 1908 roku, w tym samym czasie uzyskano też połączenie z Sulechowem. Do dziś można podziwiać małe, stylowe dworce kolejowe o rysach architektonicznych typowych dla pruskiego budownictwa, zachowane w stanie oryginalnym. Oko cieszą mosty, wiadukty, semafory czy nastawnie budowane kilkadziesiąt lat temu.

  Oprogramowanie INTAK ECMS